Toerski's

In onze eerste blogpost mbt toerskiën zoomen we in op de verschillende soorten toerski's. De indeling die we gaan gebruiken, focust voornamelijk op de breedte van de ski. Dit vertelt niet het hele verhaal, maar helpt ons wel om een eenvoudige indeling te maken. In grote lijnen kunnen we de toerski's indelen in 3 soorten:

  • Lichtgewicht toerski's (<85mm onder de voet) waarbij de nadruk ligt op het gewicht van het materiaal en het (zo snel mogelijk) naar boven klimmen. Deze ski's worden vooral gebruikt door skiërs op zoek naar een ski voor meerdaagse huttentochten of voor skitouring events / wedstrijden waarin de nadruk ligt op snelheid. Gewicht onder de 1200gram (tot extreem lichtgewicht ski's van 600gram)
  • Middenmoot toerski's ( >85mm <100mm): dit is het segment waarin de meeste tourski's zich bevinden. Deze categorie wordt gekenmerkt door een wat bredere toerski die al zeer goede off piste eigenschappen heeft (extra float). De ski's zijn nog veel lichter dan hun freeride ski equivalent omdat er met speciale, lichtgewicht materialen wordt gewerkt (carbon, licht balsa hout, ...). Je mag in deze categorie uitgaan van een gewicht per ski van 1400-1500 gram. Deze ski's kunnen zowat alles aan: meerdaagse huttentochten, eendaagse tochten met heel wat hoogtemeters (+800hm), maar ook nog geschikt om langere traverses te maken en goeie edgehold op ijzige stukken. Een goed voorbeeld hiervan is de Salomon MTN Lab 95
  • Freeride toerski's (>100mm breed), ook wel freerando tourski's genoemd: dit zijn tourski's die extra breed zijn en meer gericht zijn op de afdaling. Deze worden meestal gebruikt om beperkte hoogtemeters mee af te leggen, maar worden meestal gecombineerd met lift toegang om dan vervolgens nog een klein stukje verder te stappen. Goed getrainde skiërs kunnen deze ook gebruiken voor wat langere tochten, maar weet dat je dan wel al wat extra gewicht naar boven sleurt (afhankelijk van welke binding je hierop zet). Een goed voorbeeld van zo'n ski is de Salomon MTN Lab 114

Lees zeker ook onze ander blogpost waar we wat dieper ingaan op de toerski bindingen die nodig zijn.  

Terug naar blog